Boże Narodzenie i Sylwester na Wyspach Kanaryjskich

Rejs morski jachtem żaglowym na Wyspach Kanaryjskich, to okazja spędzenia kilku zimowych dni w słonecznym i ciepłym klimacie. Kiedy w Polsce niebo zasłaniają szare, niskie chmury, z których pada śnieg albo deszcz, to na Kanarach świeci słońce, zaś średnie temperatury o tej porze roku wynoszą 18-20 C!

Kiedy odbędzie się rejs w Święta Bożego Narodzenia na Wyspach Kanaryjskich?

Organizujemy dwa rejsy na Wyspach Kanaryjskich:

  • Święta Bożego Narodzenia pod żaglami 22-29.12.2024
  • Sylwester pod gwiazdami południa 29.12.2024-8.01.2025

Czy udział w rejsie wymaga umiejętności żeglarskich?

Obydwa rejsy, to imprezy adresowane dla wszystkich zainteresowanych. Umiejętności żeglarskie, doświadczenie i patent są niewątpliwym atutem, ale nie są konieczne. Niezbędne za to na pokładzie będą poczucie humoru i koleżeńska atmosfera. 

Na jakim jachcie odbędzie się rejs?

Popłyniemy na jachcie Sifu of Avon typu BruceRoberts44.. Jest to solidna, bezpieczna, a jednocześnie wygodna jednostka wyposażona we wszystko, czego żeglarz (i żeglarka) potrzebuje:

  • łazienka z wc, prysznicem, ciepłą i zimną wodą
  • kambuz (kuchnię) z kuchenką gazową, piekarnikiem, lodówką, kompletem naczyń i sztućców
  • plottery nawigacyjne
  • mapy papierowe i locje akwenu
  • kompasy magnetyczne i nawigację elektroniczną
  • radiopławę EPIRB
  • radiostację VHF DSC
  • pneumatyczne pasy asekuracyjne
  • tratwę ratunkową

Oczywiście silnika i żagli też nie zabraknie!

Jak zorganizowany jest rejs?

W dniu zaokrętowania załoga zostanie podzielona na wachty. Na czele każdej z nich stał będzie jako oficer wachtowy – doświadczony żeglarz (lub żeglarka) z patentem sternika morskiego. Przed wypłynięciem kapitan przeszkoli załogę w zakresie:

  • bezpiecznego poruszania się na jachcie
  • obsługi instalacji jachtowych
  • obsługi żagli, silnika i pozostałego osprzętu
  • podstawowych węzłów i pracy na cumach
  • alarmów: wodny, pożarowy, łodziowy i człowiek za burtą

Poza szkoleniem na początku rejsu odbędzie się:

  • zaprowiantowanie (zakup jedzenia na rejs wg preferencji załogi)
  • zatankowanie zbiorników wody i paliwa

W zależności od prognoz pogody i preferencji załogi pływać będziemy tylko w dzień lub będziemy żeglować także nocą, pod niebem usianym morzem gwiazd.

W morzu wachta nawigacyjna pod okiem swojego oficera będzie mieć za zadanie:

  • prowadzić nawigację
  • sterować i regulować ustawienie żagli
  • prowadzić stałą obserwację akwenu

Każda wachta będzie także pełniła co kilka dni wachtę kambuzową, czyli gospodarczą. Do jej zadań należeć będzie:

  • przygotowywanie i podawanie  posiłków
  • sprzątania kambuza, mesy i toalety

Jaka jest planowana trasa rejsu?

Trasę rejsu jachtu żaglowego określa wiatr, jego kierunek i siła. Wyspy Kanaryjskie położone są na Oceanie Atlantyckim, gdzie wieje stały, ciepły pasat NE (z północnego-wschodu). W rejsie sylwestrowym 29.12.-8.01.2025 planujemy nieco więcej szkolenia i zdobycie stażu 100 h na wodach pływowych. Szkolenie będzie obejmowało:

  • mechanizm powstawania pływów
  • tablice pływów i ich wykorzystanie
  • prądy pływowe
  • obliczenia aktualnej głębokości
  • planowanie trasy w uwzględnieniem warunków hydrometeorologicznych
  • dobór żagli i ich optymalizacja
  • prognozy pogody i ich interpretacja
  • Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu w praktyce żeglarskiej
  • identyfikacja świateł i znaków

W zależności od warunków atmosferycznych i preferencji załogi przybliżona trasa rejsu będzie obejmowała:

Gran Tarajal – port rozpoczęcia i zakończenia rejsu. Jest to urocze miasteczko położone na wschodnim wybrzeżu Fuerteventury, które ominęła jakimś cudem masowa turystyka. Kilka sklepów z pamiątkami, urokliwe knajpki i szeroka, piaszczysta plaża są głównymi tutejszymi atrakcjami.

Puerto Rico de Gran Canaria położone jest w południowo-zachodniej części wyspy. Słynie ze stabilnej, słonecznej pogody oraz dwóch rozległych plaż, zaludnionych przez amatorów wszystkich możliwych rodzajów sportów wodnych. Na jednej z nich piasek przywieziony aż z Karaibów!

Santa Cruz de Tenerife, stolica Teneryfy słynie, a jakże, ze słonecznej pogody i plaż! Z Santa Cruz możemy wybrać się na całodniową wycieczkę na najwyższy szczyt Wysp Kanaryjskich i całej Hiszpani Teide (3715 m n.p.m.). Będziemy mogli się przekonać, czy wulkan rzeczywiście wygasł.

Puerto de Playa Blanca na Lanzarote – nazwa mówi sama za siebie. Wyspa Lanzarote słynie także z win, które na pewno będziemy degustować.

Playa de la Concha (Lobos) – znakomicie osłonięta od wiatru i fal oceanu zatoczka z krystaliczną, jasnoniebieską wodą. Kąpiel w tym miejscu będzie prawdziwą „wisienką na torcie” naszej kanaryjskiej przygody.

Jeżeli więc uda się nam zrealizować ten dość ambitny plan, to odwiedzimy w jednym rejsie aż cztery Wyspy Kanaryjskie!

[mapka z trasą rejsu]

Dlaczego warto wyruszyć jachtem na Wyspy Kanaryjskie?

Główne atrakcje naszego rejsu, to:

  • żeglowanie po oceanie – uczucie nieporównywalne z żadnym innym. Szum wiatru, plusk fali i doznanie niczym nieograniczonej swobody
  • wiele atrakcji turystycznych – każda kanaryjska wyspa jest inna, każda ma coś wyjątkowego do zaoferowania
  • ciepła, słoneczna pogoda – kilka dni lata w środku polskiej zimy. Znakomita okazja „załapania” słońca, opalenizny i witaminy D3. Ciepła woda oceanu i gorący piasek plaż zachęcają do kąpieli
  • spotkania z delfinami w pakiecie, z wielorybem przy odrobinie szczęścia
  • doskonała kuchnia – kanaryjskie bary i restauracje serwują pyszne dania z ryb i owoców morza. Wszędzie można kupić świeże, egzotyczne owoce

Co jeszcze warto wiedzieć?

Podstawowym warunkiem udziału w każdym rejsie morskim jest dobre zdrowie, poczucie humoru i duża odporność psychiczna. Na jachcie miejsca jest niewiele, a sfera prywatności kurczy się do minimum. Nie wszyscy dobrze to znoszą. Na Kanarach przez cały rok wieje stały wiatr pasatowy z NE. Jest ciepły i przyjemny, ale niekiedy jego siła tężeje do 6-7 B. Generuje to sporą falę, która mniej doświadczonych może przerażać, a u każdego wywołać objawy choroby morskiej. Ale nie ma się co martwić, bo:

  • nie będziemy pływać w warunkach sztormowych
  • przed rejsem zaopatrzymy się w skuteczne tabletki na chorobę morską
  • na chorobę morską jeszcze nikt nigdy nie umarł, po kilku godzinach choroba znika bez śladu, a zostają tylko budzące uśmiech wspomnienia

W zależności od oczekiwań załogi posiłki będziemy przyrządzać na pokładzie z miejscowych produktów albo będziemy odwiedzać miejscowe tawerny i restauracje-kuchnia Wysp Kanaryjskich jest wyjątkowo smaczna i na dodatek zdrowa. Niemożliwe? A jednak.

Warto także pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu KL i NW na czas rejsu. Możemy zrobić do indywidualnie lub zbiorowo (kiedy zamkniemy listę załogi).

A ile to wszystko kosztuje?

Koszt udziału w rejsie świątecznym wynosi 1750 zł, a w sylwestrowym 2150 zł i zawiera:

  • koję na jachcie
  • opiekę skippera
  • podstawowe szkolenie żeglarskie
  • zaawansowane szkolenie skipperskie i podręcznik (w rejsie sylwestrowym)

Dodatkowo na początku rejsu osoba wybrana przez załogę zbierze składkę do kasy jachtowej w wysokości 150 euro od osoby na:

  • opłaty portowe
  • wyżywienie
  • paliwo do silnika 

W ostatnim dniu rejsu kasa jachtowa jest rozliczana i ewentualna nadwyżka wraca do załogi. Kapitan nie partycypuje w kasie jachtowej i pozostaje na utrzymaniu załogi (niestety).

Jak dolecieć na rejs?

Rejs sylwestrowy na Wyspach Kanaryjskich rozpocznie się i zakończy w dniach, kiedy ceny lotów są bardzo atrakcyjne. Aktualnie cena lotu w jedną stronę wynosi 300-400 zł. Zainteresowanym pomagamy w znalezieniu dogodnych połączeń.

Na Fuerteventurę można dolecieć bezpośrednio z lotniska Katowice Pyrzowice – w każdy piątek latają na tej trasie linie Wizzair. Można lecieć z międzylądowaniem – w razie potrzeby pomagamy w znalezieniu dogodnych połączeń lotniczych.

Kto organizuje i prowadzi rejs na Wyspach Kanaryjskich?

Rejs sylwestrowy na Kanarach organizuje i prowadzi Bogdan Sobiło, kapitan jachtowy i motorowodny, Yachtmaster Offshore RYA, instruktor żeglarstwa i sportu motorowodnego. Od ponad dwudziestu lat jest kapitanem, a żeglarstwem morskim zajmuje się od ponad czterdziestu. Pływał po niemal wszystkich morzach Europy, a nawet dalej. Wyspy Kanaryjskie należą do miejsc, które odwiedza najchętniej.