Polecamy kursy motorowodne w Szczecinie organizowane przez szkołę żeglarstwa Kliper.
Szczecin nie leży nad morzem, ale do wody w Szczecinie jest całkiem blisko. Dla każdego mieszkańca Szczecina takie stwierdzenie to oczywisty truizm. Jednak raz na jakiś czas, zwłaszcza latem, ktoś wysiada z pociągu na dworcu Szczecin Główny i pyta: Którędy dojdę na plażę? Choć w rzeczywistości z samego Szczecina do Bałtyku jest spory kawałek drogi, to całkiem blisko jest urokliwy Zalew Szczeciński, Odra, kilka mniejszych rzek i rozliczne kanały.
Mnogość i różnorodność akwenów w naturalny sposób sprzyja uprawianiu sportów wodnych. O ile przez wiele dziesięcioleci na wodzie dominowali żeglarza i kajakarze, do ostatnie lata należą do motorowodniaków. Czy ktoś obserwujący z brzegu mknącą chyżo motorówkę holującą narciarza albo ewolucje wykonywane na skuterze wodnym nie chce sam spróbować usiąść za sterem i ująć w dłoń manetki?
Czy kurs motorowodny jest konieczny do pływania motorówką?
Kursy motorowodne organizowane są zwykle dla osób, które chcą zdobyć uprawnienia do prowadzenia łodzi w postaci patentu sternika motorowodnego. Z książki czy internetu praktycznych umiejętności, w tym manewrowania jachtem czy skuterem nauczyć się oczywiście nie można.
Jak wygląda kurs motorowodny?
Nasze szkolenia motorowodne w Szczecinie organizujemy metodą hybrydową. Oznacza to, że zajęcia teoretyczne odbywają się on line, a kursanci spotykają się na żywo z instruktorem na zajęciach praktycznych z manewrowania jachtem.
Po zapisaniu się na nasz kurs uczestnik otrzymuje dostęp do bazy wiedzy w postaci e-learningu. Pozwala to na samodzielne przyswajanie wiedzy, oszczędza czas i pieniądze. Nasi instruktorzy pozostają do dyspozycji kursantów, którzy mogą konsultować się z nimi w razie potrzeby. W naszej bazie znajduje się także szereg testów sprawdzających poszczególne działy, jak i przykładowe testy egzaminacyjne. Wykłady on line obejmują:
- budowę jachtu motorowego
- silniki i układy napędowe
- locję śródlądową i elementy morskiej
- zasady prawa drogi na morzu i wodach śródlądowych
- elementy nawigacji
- meteorologię
- ratownictwo wodne i bezpieczeństwo przy uprawianiu sportu motorowodnego
- ochronę środowiska
Dodatkowo na zakończenie kursu organizujemy konsultacje, w trakcie których powtarzamy krótko przed egzaminem najważniejsze zagadnienia.
Takie rozwiązanie jest nie tylko nowoczesne i zgodne z duchem czasu, ale też pozwala każdemu uczyć się w dogodnym dla niego czasie, miejscu i we własnym tempie. Poza dostępem do e-learningu każdy nasz kursant otrzymuje drukowany podręcznik kapitana Franciszka Habera, jednego z najbardziej znanych polskich motorowodniaków.
Część praktyczną kursu motorowodnego prowadzimy na nowoczesnych łodziach motorowych typu:
- Bornholm, wyposażonym w 4 suowy silnik Yamaha o mocy 50 KM
- Trident (z roku 2022) z silnikiem Mercury 50 KM
Nasze jachty są nowe, zadbane i w pełni przygotowane do prowadzenia szkoleń motorowodnych.
W części praktycznej kursanci uczą się w kameralnej grupie:
- przygotowania jachtu do pływania
- podstawowych prac bosmańskich
- wiązania najważniejszych węzłów
- trymowania silnika
- zasad bezpieczeństwa na wodzie
- dojścia i odejścia od nabrzeża
- pływania na biegu wstecznym
- pływania wypornościowego i w ślizgu
- zacieśniania cyrkulacji
- manewru awaryjnego „Człowiek za burtą”
Jak wygląda egzamin na patent sternik motorowodnego?
Nasze kursy motorowodne kończą się egzaminem państwowym na patent sternik motorowodny. Podobnie jak kurs, egzamin składa się z dwóch części:
- testu
- sprawdzianu umiejętności praktycznych
Test zawiera 75 pytań jednokrotnego wyboru. Osoba egzaminowana musi udzielić co najmniej 65 prawidłowych odpowiedzi, by zaliczyć teoretyczną część egzaminu. Czas rozwiązania testu wynosi maksymalnie 90 minut.
W czasie egzaminu praktycznego, który przeprowadzany jest na takiej samej lodzi, na jakiej odbywało się szkolenie, kandydat wykonuje zadania wskazane przez Komisję Egzaminacyjną. Najczęściej jest to:
- dojście do kei
- odejście od kei
- manewr awaryjny „Człowiek za burtą”
Komisja ocenia zdającego po kontem umiejętności:
- kierowania jachtem
- dowodzenia załogą
- pracy w charakterze członka załogi
Jakie są warunki dopuszczenia do egzaminu?
Jedynym warunkiem przystąpienia do egzaminu jest ukończenie 14 lat. Szkolenie ani doświadczenie nie jest wymagane.
Czy egzamin na patent sternika motorowodnego jest trudny?
Skoro praktycznie wszyscy absolwenci naszych kursów motorowodnych zdają egzamin za pierwszym razem, więc nie można uważać, że jest trudny.
Do czego uprawnia patent sternika?
Jest to dokument państwowy, który uprawnia posiadacza do prowadzenia jachtów motorowych:
- na wodach śródlądowych bez ograniczeń
- po morskich wodach wewnętrznych i do 2 mil od brzegu, jachtów o długości do 12 metrów, w porze dziennej
Osoby, które nie ukończyły 16 lat mogą prowadzić jachty motorowe o mocy silnika do 60 KM.
Czy posiadacz polskiego patentu może wyczarterować jacht zagranicą?
Oczywiście, podobnie jak prawo jazdy, także polski patent uznawany jest na całym świecie.
Czy do prowadzenia jachtów motorowych są potrzebne jeszcze inne uprawnienia?
To zależy od sytuacji. Na wodach śródlądowych na podstawie patentu sternika motorowodnego można prowadzić:
- wszystkie jachty motorowe bez względu na wielkość oraz moc silnika
- wszystkie skutery wodne i inne pojazdy o napędzie mechanicznym
Jednak na morzu tylko w strefie do 2 mil od brzegu, jacht o długości do 12 metrów i w porze dziennej. Może się więc okazać, że przydatne (lub nawet konieczne) będą inne patenty i licencje.
Komu jest potrzebny patent motorowodny sternik morski?
Jeżeli pływanie po zalewie czy rzece znudziło Cię i chcesz wyruszyć na szersze wody morskie, to powinieneś pomyśleć o zdobyciu patentu motorowodny sternik morski. Nasz kurs trwa kilka dni i w pełni przygotowuje kandydata do egzaminu państwowego.
Jakie są warunki dopuszczenia do egzaminu na motorowodnego sternika morskiego?
Prawo stanowi, że kandydat powinien:
- ukończyć 18 lat
- legitymować się stażem pływania 200 h w co najmniej dwóch rejsach morskich (potwierdzeniem jest opinia wystawiona przez kapitana)
Jedynym ograniczeniem uprawnień motorowodnego sternika morskiego jest długość jachtu – do 18 metrów. Można więc pływać w dzień i w nocy, blisko i całkiem daleko od brzegu. I to byłoby już wszystko, gdyby nie … radio.
Do czego jest potrzebna licencja radiooperatora?
Każdy jacht morski ze względów bezpieczeństwa wyposażony jest w „ukaefkę” (fachowo radiostację VHF DSC). Do obsługi tego sprzętu upoważniony jest tylko certyfikowany radiooperator. Świadectwo Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu (Short Range Certificate, SRC) możesz zdobyć u nas po jednodniowym szkoleniu.
Czy patent sternika uprawnia do holowania narciarza?
Niestety nie. Do holowania narciarza trzeba zdobyć dodatkowe uprawnienia. Prowadzimy jednodniowe kursy zakończone egzaminem, po którym można uzyskać licencję na holowani narciarza wodnego (w górach nie jest potrzebna).
Kto może uzyskać licencję na holowanie narciarza?
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:
- ukończenie 18 lat
- posiadanie patentu sternika motorowodnego
- zdanie egzaminu z wiedzy i umiejętności