Test locja morska 1
Testy na stronie kyma.pl zgodne są z aktualnym systemem egzaminowania na stopnie żeglarskie i motorowodne. Na każde pytanie tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Kompletny test egzminacyjny na każdy stopień zawiera 75 pytań.
Start
Gratulacje - ukończyłeś quiz "Test locja morska 1".
Twoje punkty to : %%SCORE%% z %%TOTAL%%.
Twoja skuteczność została oceniona na "%%RATING%%".
Twoje odpowiedzi są podświetlone poniżej.
Pytanie 1 |
Aby znaleźć się dokładnie w osi nabieżnika, jacht idący w jego kierunku powinien zmienić kurs:
A | w lewo |
B | w prawo |
C | zawsze w kierunku górnego znaku |
Pytanie 2 |
Jednostka idąca kursem zachodnim powinna minąć ten znak:

A | prawą burtą |
B | od północy |
C | dowolną burtą w bezpiecznej odległości |
Pytanie 3 |
Zdjęcie przedstawia znak:

A | specjalny |
B | rozdzielenia toru |
C | bezpiecznej wody |
Pytanie 4 |
Stojący w wodzie, stały znak nawigacyjny to:

A | pława |
B | stawa |
C | dalba |
Pytanie 5 |
Widoczna na zdjęciu pława na Zalewie Szczecińskim oznacza:

A | główny tor skręca w prawo |
B | należy skręcić w lewo |
C | niebezpieczny wrak na północ od znaku |
Pytanie 6 |
Silne pochylenie i „warkocz” wody przy pławie mają znaczenie dla określenia:

A | głębokości akwenu |
B | siły i kierunku prądu |
C | wielkości zafalowania akwenu |
Pytanie 7 |
Widoczna na zdjęciu pława (Region A) może nosić światło:

A | G (2+1) |
B | Fl (2+1) |
C | R (2+1) |
Pytanie 8 |
Pława na zdjęciu oznacza:

A | niebezpieczeństwo na południe od znaku |
B | Ukraina odniesie zwycięstwo |
C | nowy wrak |
Pytanie 9 |
Jacht idący kursem 000 widoczną na zdjęciu pławę powinien minąć:

A | prawą burtą |
B | od południa |
C | lewą burtą |
Pytanie 10 |
Znak na zdjęciu używany jest do:

A | zaznaczania skraju toru |
B | informowania o miejscach niebezpiecznych |
C | wyznaczania osi toru |
Pytanie 11 |

Znak nawigacyjny widoczny na zdjęciu, to:
A | Pława |
B | Stawa |
C | Kaszyca |
Pytanie 12 |

Widoczna na zdjęciu jednostka znajduje się w pobliżu polskiego portu morskiego. Jeżeli idzie po torze, to znaczy, że:
A | Wchodzi do portu |
B | Wychodzi z portu |
C | Nie można na podstawie podanych informacji określić jej zamiarów |
Pytanie 13 |

Pława na zdjęciu (Region A) oznacza:
A | Główny tor wodny skręca w prawo |
B | Główny tor wodny skręca w lewo |
C | Należy trzymać się prawej strony toru |
Pytanie 14 |

Jacht wychodzący z polskiego portu morskiego znak widoczny na zdjęciu powinien minąć burtą:
A | prawą |
B | lewą |
C | dowolną |
Pytanie 15 |

Znak widoczny na zdjęciu nosi światło:
A | Q (6) + LFl |
B | Q (3) |
C | Q (9) |
Pytanie 16 |
Pława na zdjęciu oznacza:


A | Prawą stronę toru |
B | Rozgałęzienie farwateru (główny tor w lewo) |
C | Lewą stronę toru |
Pytanie 17 |
Jacht idący kursem południowym spotyka znak widoczny na zdjęciu. Jakie działanie powinien podjąć skipper:


A | Zmienić kurs w lewo |
B | Zmienić kurs w prawo |
C | Minąć pławę dowolną burtą |
Pytanie 18 |
Jacht idący torem w kierunku portu powinien minąć pławę:


A | Prawą burtą |
B | Lewą burtą |
C | Dowolną w bezpiecznej odległości |
Pytanie 19 |
Aby znaleźć się w linii tego nabieżnika jacht wychodzący z portu powinien:


A | Zmienić kurs w prawo |
B | Pozostać na kursie |
C | Zmienić kurs w lewo |
Pytanie 20 |
Jacht idący kursem wschodnim napotyka znak widoczny na zdjęciu. Należy:


A | Minąć znak lewą burtą |
B | Przejść daleko prawą burtą |
C | Minąć dowolną burtą w bezpiecznej odległości |
Pytanie 21 |
Jacht na zdjęciu wchodzi do polskiego portu.


A | Jest na torze |
B | Jest poza torem |
C | Ze zdjęcia to nie wynika |
Pytanie 22 |
Po wyjściu z portu Hel jacht położył się na kurs, prowadzący na pławę. Którą burtą należy ją minąć:


A | Prawą |
B | Lewą |
C | Bez znaczenia - wystarczy w bezpiecznej odległości |
Pytanie 23 |
Dwa identyczne znaki nawigacyjne oznaczają:


A | Nowy znak, który może nie być umieszczony w pomocach nawigacyjnych |
B | Nakaz trzymanie się strony wskazanej przez znak |
C | Zakaz zbliżania się do znaku na odległość mniejszą niż 500 m |
Pytanie 24 |
Jacht wychodzący z polskiego portu powinien tę pławę minąć burtą:


A | Lewą |
B | Prawą |
C | Dowolną w dużej odległości |
Pytanie 25 |
Widoczny na zdjęciu jacht wychodzi z portu na Karaibach (Region B). Czy jacht:


A | Znajduje się na torze |
B | Żegluje poza torem |
C | Na podstawie zdjęcia nie można powiedzieć - brak czerwonej pławy |
Gdy skończysz , kliknij przycisk poniżej. Wszelkie pytania , które nie zostały ukończone będą oznaczone jako błędne.
Wyniki
Jest jeszcze 25 pytań do końca.
Ukończono
pytania
pytanie
Uzyskano
Poprawnie
Źle
Poprawnie - COMBO
Quiz nie został ukończony. Jeśli wyjdziesz z tej strony , Twoje postępy zostaną utracone.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Wskazówka
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Wszystko zrobione
Potrzebujesz więcej praktyki !
Próbuj dalej !
Nieźle !
Dobra robota !
Perfekcyjnie !
Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) Test 2
Start
Gratulacje - ukończyłeś quiz "Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) Test 2".
Twoje punkty to : %%SCORE%% z %%TOTAL%%.
Twoja skuteczność została oceniona na "%%RATING%%".
Twoje odpowiedzi są podświetlone poniżej.
Pytanie 1 |
Postanowienia MPZZM:


A | nie mają zastosowania na morskich wodach wewnętrznych |
B | są nadrzędne wobec przepisów miejscowych |
C | odnoszą się do wszystkich statków na morzu pełnym |
Pytanie 2 |
Zasady zawarte w MPZZM:


A | muszą być zawsze bezwzględnie przestrzegane |
B | nie przewidują sytuacji wyjątkowych |
C | mogą być złamane dla uniknięcia zderzenia |
Pytanie 3 |
Jacht płynący jednocześnie na żaglach i silniku jest w świetle przepisów statkiem:


A | o napędzie mechanicznym |
B | żaglowym |
C | żaglowo-motorowym |
Pytanie 4 |
Przykładem statku o ograniczonej zdolności manewrowej nie jest:


A | pogłębiarka |
B | statek zajęty połowem |
C | statek, który ma nurka pod wodą |
Pytanie 5 |
Statki są wzajemnie widoczne, jeżeli :


A | słyszą swoje sygnały mgłowe |
B | wykrywają się za pomocą radaru lub AIS |
C | widzą się wzrokowo |
Pytanie 6 |
Przykładem statku, który nie odpowiada za swoje ruchy jest:


A | okręt wojenny podczas ćwiczeń artyleryjskich |
B | kuter rybacki, którego sieci zaczepiły o przeszkodę |
C | jacht żaglowy pozbawiony silnika stojący w bezwietrzny dzień na ruchliwym torze wodnym |
Pytanie 7 |
W świetle MPZZM nie jest w drodze statek:


A | żaglowy, który stoi w dryfie |
B | przycumowany do innej jednostki stojącej na boi |
C | o napędzie mechanicznym, jeżeli jego śruba nie obraca się |
Pytanie 8 |
Wodoloty, poduszkowce i jednostki szybkobieżne noszą specjalne światłą ze względu na:


A | szczególny sposób poruszania się po wodzie |
B | rozwijaną prędkość |
C | obowiązek ustępowania im z drogi przez pozostałe statki |
Pytanie 9 |
Przez "statek zajęty połowem" rozumie się w świetle MPZZM:


A | wszystkie statki przeznaczone do połowu ryb |
B | tylko statki prowadzące połowy w celach komercyjnych |
C | poławiające w sposób, który ogranicza ich zdolności manewrowe |
Pytanie 10 |
Podstawową cechą obserwacji powinno być:


A | osiąganie największego możliwego zasięgu |
B | koncentrowanie się tylko na jednostkach w pobliżu |
C | stosowanie wszystkich dostępnych środków dla uzyskania pełnej oceny sytuacji |
Pytanie 11 |
System Automatycznej Identyfikacji (AIS):


A | wspomaga ocenę sytuacji kolizyjnej |
B | skutecznie zapobiega zderzeniom |
C | w ograniczonej widzialności może zastąpić radar |
Pytanie 12 |
Widoczny na zdjęciu podawany przez AIS parametr "CPA" określa:


A | prędkość względem dna |
B | prędkość po wodzie |
C | najmniejszą odległość mijania |
Pytanie 13 |
"Szybkość bezpieczna" w świetle MPZZM, to:


A | najmniejsza prędkość sterowna |
B | największa szybkość jaką może rozwinąć statek na danym akwenie |
C | szybkość, która pozwala na pełną ocenę sytuacji i ryzyka zderzenia |
Pytanie 14 |
Do ustalenia ryzyka zderzenia należy użyć przede wszystkim:


A | kompasu i namiernika |
B | radaru lub AIS |
C | sekstantu |
Pytanie 15 |
Ryzyko zderzenia nie występuje, jeżeli:


A | namiar jest stały |
B | kąt kursowy nie zmienia się |
C | namiar zmienia się wyraźnie |
Pytanie 16 |
Na lewym trawersie zauważono światła innego statku. Ryzyko zderzenia:


A | jest bardzo duże |
B | kurs nie jest kolizyjny |
C | jest mało prawdopodobne |
Pytanie 17 |
Działanie w celu uniknięcia zderzenia powinno być "zdecydowane". Rozumie się, że:


A | jest to zmiana kursu o przynajmniej 45 stopni |
B | jacht żaglowy powinien zmienić hals |
C | manewr skutecznie zapobiegnie zdarzeniu i będzie zrozumiały dla drugiego statku |
Pytanie 18 |
Statki żaglowe oraz małe statki o napędzie mechanicznym nie powinny "przeszkadzać" statkom nawigującym w wąskim przejściu i Systemie Rozgraniczenia Ruchu (TSS). Przez termin "nie przeszkadzać" rozumie się:


A | nie zmuszanie do wykonywania jakichkolwiek manewrów |
B | zakaz zbliżania się na odległość mniejszą niż 500 m |
C | unikanie manewru wyprzedzania |
Pytanie 19 |
Przecinanie toru wodnego:


A | powinno odbywać się prostopadle do toru |
B | nie jest dozwolone |
C | możliwe jest tylko w porze dziennej |
Pytanie 20 |
Idąc torem wodnym (wąskie przejście) należy:


A | trzymać się jak najbliżej prawej strony toru |
B | unikać zbliżania się do innych jednostek |
C | utrzymywać kurs możliwie blisko środka toru |
Pytanie 21 |
Statek zbliżający się do jachtu idącego na silniku nadał sygnał dźwiękowy "▬ ▬ ●●". Jacht może odpowiedzieć sygnałem:


A | ▬ ● ▬ ● |
B | ●●● |
C | ● ● |
Pytanie 22 |
Zbliżając się do miejsca, gdzie inne jednostki mogą być niewidoczne (ostry zakręt, zabudowania), należy nadać sygnał:


A | ● ▬ ● |
B | ▬ |
C | ▬ ▬ |
Pytanie 23 |
Statek, który wyraża zgodę na wyprzedzanie nadaje sygnał:


A | ▬ ● ▬ ● |
B | ▬ ● ● |
C | ▬ ▬ |
Pytanie 24 |
Wchodzenie w strefę rozgraniczenia ruchu w TSS:


A | nie jest możliwe |
B | jest dopuszczalne warunkowo (uniknięcie zderzenia, przecinanie toru) |
C | jest zalecane dla małych jednostek |
Pytanie 25 |
Każdy oznakowany tor wodny jest przykładem:


A | wąskiego przejścia |
B | systemu rozgraniczenia ruchu |
C | akwenu, na którym ruch jednostek rekreacyjnych jest zabroniony |
Gdy skończysz , kliknij przycisk poniżej. Wszelkie pytania , które nie zostały ukończone będą oznaczone jako błędne.
Wyniki
Jest jeszcze 25 pytań do końca.
← |
Lista |
→ |
Powrót
Przyciemnione pytania są ukończone.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
Koniec |
Powrót
Ukończono
pytania
pytanie
Uzyskano
Poprawnie
Źle
Poprawnie - COMBO
Quiz nie został ukończony. Jeśli wyjdziesz z tej strony , Twoje postępy zostaną utracone.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Wskazówka
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Wszystko zrobione
Potrzebujesz więcej praktyki !
Próbuj dalej !
Nieźle !
Dobra robota !
Perfekcyjnie !
Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) - Test 3: Znaki dzienne, sygnały
Start
Gratulacje - ukończyłeś quiz "Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) - Test 3: Znaki dzienne, sygnały ".
Twoje punkty to : %%SCORE%% z %%TOTAL%%.
Twoja skuteczność została oceniona na "%%RATING%%".
Twoje odpowiedzi są podświetlone poniżej.
Pytanie 1 |
Flaga kodu MKS umieszczona poniżej oznacza:


A | mam nurka pod wodą |
B | mam problem z wodą |
C | mam pilota na pokładzie |
Pytanie 2 |
Znak dwie czarne kule podnosi statek:


A | żaglowy na silniku |
B | ograniczony swoim zanurzeniem |
C | nieodpowiadający za swoje ruchy |
Pytanie 3 |
Jaki statek nosi znak:


A | zajęty połowem |
B | zajęty trałowaniem min |
C | zajęty sobą |
Pytanie 4 |
Statek, który podnosi znak (czarny walec) nadaje we mgle sygnał dźwiękowy:


A | ●●● |
B | ● ● |
C | ▬ ● ● |
Pytanie 5 |
Flaga kodu MKS umieszczona poniżej oznacza:


A | mam nurka od wodą |
B | mam pilota na pokładzie |
C | mam debet na koncie |
Pytanie 6 |
Statek żaglowy płynący jednocześnie na silniku podnosi znak:






A | czarna kula |
B | czarny stożek skierowany wierzchołkiem w dół |
C | czarny romb |
Pytanie 7 |
Sygnał dźwiękowy "●●" (dwa krótkie) oznacza:
A | skręcam w prawo |
B | skręcam w lewo |
C | zawracam na złą drogę |
Pytanie 8 |
Statek stojący na kotwicy może w warunkach ograniczonej widzialności nadawać sygnał:


A | ▬ ▬ |
B | ● ▬ ● |
C | ●●●●● |
Pytanie 9 |
Poniższy znak podnosi statek zajęty:


A | holowaniem |
B | pogłębianiem |
C | jątrzeniem i szczuciem |
Pytanie 10 |
Statek, który podnosi poniższy znak, w warunkach ograniczonej widzialności nadaje sygnał:


A | ▬ ● ● |
B | ● ● |
C | ▬ ▬ |
Pytanie 11 |
Czarna kula na statku oznacza:


A | burzliwą rozmowę kapitana z żoną |
B | wejście na mieliznę |
C | postój na kotwicy |
Pytanie 12 |
Znak umieszczony poniżej może pokazuje statek:


A | zajęty pracami podwodnymi |
B | przewożący niebezpieczny ładunek |
C | czekający na Godota |
Pytanie 13 |
Statek żaglowy w drodze nadaje we mgle sygnał:


A | ▬ ● ● |
B | ▬ ▬ |
C | zabierzcie mnie stąd! |
Pytanie 14 |
Statek o napędzie mechanicznym w drodze, który nie posuwa się po wodzie, nadaje we mgle sygnał:


A | ▬ |
B | ▬ ▬ |
C | ●●● |
Pytanie 15 |
Flagi kodu MKS pokazywane razem oznaczają:




A | nie wiem, w co się ubrać |
B | nie wiem, co ze sobą zrobić |
C | potrzebuję pomocy |
Pytanie 16 |
Sygnał dźwiękowy "▬ ▬ ● ● ● ●" w warunkach ograniczonej widzialności może nadawać jednostka podnosząca flagę MKS:
A | ALFA |
B | BRAVO |
C | HOTEL |
Pytanie 17 |
Widoczna na zdjęciu jednostka, to statek:


A | ograniczonej zdolności manewrowej |
B | ograniczony swoim zanurzeniem |
C | "nieokreślony tożsamościowo" |
Pytanie 18 |
Jednostkę widoczną na rysunku należy mijać od strony:


A | dwóch kul |
B | dwóch rombów |
C | za rufą |
Pytanie 19 |
Jednostka holowana może nadawać w ograniczonej widzialności sygnał:


A | ●●●●● |
B | ● ● |
C | ▬ ● ● ● |
Pytanie 20 |
Znak (czarny romb) widoczny na holowniku oznacza:


A | zestaw holowniczy powyżej 50 m |
B | holownik o długości powyżej 50 m |
C | zestaw holowniczy powyżej 200 m |
Pytanie 21 |
Sygnał ostrzegawczy "●●●●●"oznacza:


A | moja maszyna pracuje wstecz |
B | moja maszyna nie szyje |
C | nie zgadzam się na wyprzedzanie |
Pytanie 22 |
Statek o długości powyżej 100 m podnosi znak dzienny:


A | czarna kula |
B | dwie czarne kule |
C | niczego nie pokazuje, bo jest duży i dobrze go widać |
Pytanie 23 |
Jednostka oznakowana jak na rysunku w nocy w miejscu dwóch czarnych kul pokazuje:


A | dwa czarne światła |
B | dwa zielone światła |
C | dwa czerwone światła |
Pytanie 24 |
Widoczna na zdjęciu jednostka, to statek:


A | zajęty holowaniem |
B | o ograniczonej zdolności manewrowej |
C | zajęty połowem |
Pytanie 25 |
W świetle MPZZM okręty wojenne, o ile nie noszą specjalnego oznakowania, są statkami:


A | o ograniczonej zdolności manewrowej |
B | o napędzie mechanicznym |
C | symbolizującymi męską dominację |
Gdy skończysz , kliknij przycisk poniżej. Wszelkie pytania , które nie zostały ukończone będą oznaczone jako błędne.
Wyniki
Jest jeszcze 25 pytań do końca.
← |
Lista |
→ |
Powrót
Przyciemnione pytania są ukończone.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
Koniec |
Powrót
Ukończono
pytania
pytanie
Uzyskano
Poprawnie
Źle
Poprawnie - COMBO
Quiz nie został ukończony. Jeśli wyjdziesz z tej strony , Twoje postępy zostaną utracone.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Wskazówka
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Wszystko zrobione
Potrzebujesz więcej praktyki !
Próbuj dalej !
Nieźle !
Dobra robota !
Perfekcyjnie !
Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) - Test 4: Światła
Start
Gratulacje - ukończyłeś quiz "Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) - Test 4: Światła".
Twoje punkty to : %%SCORE%% z %%TOTAL%%.
Twoja skuteczność została oceniona na "%%RATING%%".
Twoje odpowiedzi są podświetlone poniżej.
Pytanie 1 |
Plansza przedstawia światła statku:


A | zajętego połowem przez trałowanie |
B | stojącego na kotwicy |
C | o napędzie mechanicznym o długości do 50 m, w drodze |
Pytanie 2 |
Na zdjęciu widać światła jednostki:


A | idącej kursem kolizyjnym |
B | widzianej od fury |
C | zajętej połowem |
Pytanie 3 |
Poniższy zestaw świateł przedstawia:


A | statek zajęty połowem posuwający się po wodzie |
B | statek zajęty połowem, inny niż trałujący, w drodze, nie posuwający się po wodzie |
C | tatek pełniący służbę pilotową w drodze |
Pytanie 4 |
Prezentowany niżej zestaw świateł przedstawia:


A | statek zajęty połowem, trałujący, o długości powyżej 50 m, widziany od dziobu |
B | statek o ograniczonej zdolności manewrowej, w drodze, posuwający się po wodzie, widziany od rufy |
C | statek zajęty oczyszczaniem z min, w drodze, o długości do 50 m, widziany od dziobu |
Pytanie 5 |
Statek pokazujący znak dzienny "dwie czarne kule" w nocy zapala:


A | trzy czerwone światła widoczne dookoła widnokręgu |
B | światło czerwone i zielone widoczne dookoła widnokręgu |
C | dwa światła czerwone widoczne dookoła widnokręgu |
Pytanie 6 |
Światło żółte nad białym oznacza:


A | statek holujący za rufą |
B | dowolny statek zajęty holowaniem lub pchaniem widziany od rufy |
C | statek zajęty holowaniem stojący na kotwicy |
Pytanie 7 |
Na planszy widoczne są światła statku:


A | zajętego oczyszczaniem z min, w drodze, o długości do 50 m |
B | zajętego połowem, innego niż trałujący, posuwającego się po wodzie |
C | zajętego połowem, trałującego, w drodze, posuwającego się po wodzie, o długości do 50 m |
Pytanie 8 |
Plansza przedstawia światła statku:


A | o ograniczonej zdolności manewrowej, o długości prawdopodobnie powyżej 50 m, w drodze, nie posuwającego się po wodzie |
B | o ograniczonej zdolności manewrowej, w drodze, posuwającego się po wodzie, o długości prawdopodobnie powyżej 50 m, widzianego z prawej burty |
C | statku o ograniczonej zdolności manewrowej stojącego na kotwicy, długość powyżej 50 m |
Pytanie 9 |
Statek pokazujący nocą taki zestaw świateł w porze dziennej:


A | pokazuje czarny romb |
B | pokazuje czarny walec |
C | nie pokazuje żadnego znaku |
Pytanie 10 |
Widoczny układ świateł przedstawia statek:


A | o napędzie mechanicznym w drodze, długość do 50 m, widziany od dziobu |
B | zajęty połowem, inny niż trałujący, w drodze, posuwający się po wodzie, długość nie znana, widoczny z prawej burty |
C | statek pełniący służbę pilotową, długość nie znana, w drodze, nie wiadomo czy posuwa się po wodzie, widziany z prawej burty |
Pytanie 11 |
Plansza przedstawia światła statku zajętego połowem, widzianego z prawej burty:


A | innego niż trałujący, posuwającego się po wodzie, długość nie znana |
B | trałującego, posuwającego się po wodzie, długość do 50 m |
C | trałującego, posuwającego się po wodzie, o długości prawdopodobnie powyżej 50 m |
Pytanie 12 |
Jedno światło czerwone, to lewa burta:


A | statku żaglowego w drodze o długości do 50 m |
B | statku żaglowego o długości poniżej 20 m |
C | dowolnego statku żaglowego lub wiosłowego w drodze |
Pytanie 13 |
Statek, który pokazuje takie światła wyróżniające, za dnia powinien podnosić czarny znak:


A | walec |
B | stożek skierowany wierzchołkiem do dołu |
C | kula-romb-kula |
Pytanie 14 |
Jednostka, która nosi taki znak dzienny, nocą zapala światła:


A | burtowe, rufowe i dodatkowo czerwone i zielone dookoła widnokręgu |
B | burtowe, rufowe i jedno lub dwa masztowe |
C | burtowe, rufowe i dwa czerwone |
Pytanie 15 |
Światła na planszy przedstawiają statek widziany od rufy:


A | holujący za rufą, będący jednocześnie statkiem o ograniczonej zdolności manewrowej, długość nie znana |
B | pchający w przód, długość nie znana, o ograniczonej zdolności manewrowej |
C | holujący przy burcie, długość do 50 m |
Pytanie 16 |
Widoczny zestaw świateł pokazuje statek:


A | zajęty połowem, inny niż trałujący, długość do 50 m, w drodze, nie posuwający się po wodzie |
B | pełniący służbę pilotową, w drodze, długość nie znana |
C | zajęty połowem, inny niż trałujący, w drodze, nie posuwający się o wodzie, długość nie znana |
Pytanie 17 |
Widoczne poniżej światła przedstawiają statek:


A | o ograniczonej zdolności manewrowej stojący na kotwicy |
B | ograniczony swoim zanurzeniem widziany od rufy |
C | zajęty połowem inny niż trałujący, widziany z lewej burty |
Pytanie 18 |
Plansza przedstawia światła statku:


A | zajętego połowem, trałującego, w drodze, nie posuwającego się po wodzie, widzianego z lewej strony |
B | zajętego połowem, trałującego, w drodze, posuwającego się po wodzie, o długości prawdopodobnie powyżej 50 m, widzianego z lewej burty |
C | zajętego oczyszczaniem z min, widzianego z lewej burty |
Pytanie 19 |
Na planszy widoczne są światła statku o ograniczonej zdolności manewrowej, który:


A | ma długość do 50 m i nie posuwa się po wodzie |
B | ma długość powyżej 50 m i stoi na kotwicy |
C | ma długość prawdopodobnie powyżej 50 m i posuwa się po wodzie |
Pytanie 20 |
Statek, który pokazuje taki znak dzienny, nocą nosi światłą wyróżniające:


A | białe nad czerwonym |
B | czerwone nad białym |
C | dwa białe |
Pytanie 21 |
Statek noszący takie światła, za dnia pokazuje znak:


A | trzy czarne kule |
B | czarny walec |
C | kula-romb-kula |
Pytanie 22 |
Plansza przedstawia zestaw holowniczy widziany z lewej burty, w którym:


A | długość zestawu nie przekracza 200 m, a holownika 50 m |
B | długość zestawu przekracza 200 m, a holownika jest mniejsza niż 50 |
C | długość zestawu i holownika nie jest znana |
Pytanie 23 |
Plansz przedstawia światła statku o ograniczonej zdolności manewrowej, który:


A | stoi na, lub w pobliżu toru wodnego |
B | posuwa się po wodzie i widziany jest od dziobu |
C | zajęty jest czynnością holowniczą |
Pytanie 24 |
Statek pokazujący takie światła za dnia powinien pokazywać znak:


A | flagę "HOTEL" MKS |
B | czarny walec |
C | dwa czarne stożki skierowane wierzchołkami do siebie |
Pytanie 25 |
Plansza przedstawia światła statku widzianego z prawej burty, który:


A | ma ograniczoną zdolność manewrową |
B | jest ograniczony swoim zanurzeniem |
C | stoi na mieliźnie |
Gdy skończysz , kliknij przycisk poniżej. Wszelkie pytania , które nie zostały ukończone będą oznaczone jako błędne.
Wyniki
Jest jeszcze 25 pytań do końca.
← |
Lista |
→ |
Powrót
Przyciemnione pytania są ukończone.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
Koniec |
Powrót
Ukończono
pytania
pytanie
Uzyskano
Poprawnie
Źle
Poprawnie - COMBO
Quiz nie został ukończony. Jeśli wyjdziesz z tej strony , Twoje postępy zostaną utracone.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Wskazówka
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Wszystko zrobione
Potrzebujesz więcej praktyki !
Próbuj dalej !
Nieźle !
Dobra robota !
Perfekcyjnie !
Jachtowy sternik morski Test 1
Test składa się z 75 pytań. Na każde z nich poprawna jest tylko jedna odpowiedź. Podczas egzaminu przeznaczono 120 minut na rozwiązanie testu i zadania z nawigacji.
Start
Gratulacje - ukończyłeś quiz "Jachtowy sternik morski Test 1".
Twoje punkty to : %%SCORE%% z %%TOTAL%%.
Twoja skuteczność została oceniona na "%%RATING%%".
Twoje odpowiedzi są podświetlone poniżej.
Pytanie 1 |
W przypadku awarii paska pompy wodnej:
A | należy natychmiast wyłączyć silniki |
B | zapewnić inny system chłodzenia |
C | silnik może pracować przez krótki czas na niskich obrotach |
Pytanie 2 |
Określając prąd ładowania akumulatora prostownikiem należy uwzględnić:
A | czas ładowania i pojemność akumulatora |
B | liczbę ogniw akumulatora i poziom elekrolitu |
C | rodzaj akumulatora i prąd ładowania z alternatora |
Pytanie 3 |
Po uruchomieniu silnika należy sprawdzić przede wszystkim prawidłowe działanie układu:
A | chłodzenia |
B | ładowania |
C | smarowania |
Pytanie 4 |
Metaliczny hałas w silniku lub przekładni wskazuje na:
A | brak lub niski poziom oleju |
B | awarię układu chłodzenia |
C | zerwanie lub poluzowanie paska klinowego |
Pytanie 5 |
W przypadku pożaru silnika należy:
A | zmniejszyć obroty |
B | odciąć dopływ paliwa i główny wyłącznik prądu |
C | wyrzucić za burtę butle z gazem |
Pytanie 6 |
Smarowanie dławicy wału zapewnia
A | lepsze połączenie wału z przekładnią |
B | zmniejszenie oporów tarcia i uszczelnienie |
C | chłodzenie pochwy wału |
Pytanie 7 |
Silnik wysokoprężny można uruchomić awaryjnie:
A | zdejmując pasek klinowy |
B |
wykręcając wtryskiwacze |
C |
wyłączając odprężniki |
Pytanie 8 |
Przyrząd do pomiaru prędkości wiatru to:
A | anemometr |
B | aneroid |
C | android |
Pytanie 9 |
Na półkuli północnej w wyżu wiatr wieje:
A | zgodnie z ruchem wskazówek zegara |
B | po najkrótszej drodze od wyżu do niżu |
C | przeciwnie do ruchu wskazówek zegara |
Pytanie 10 |
Zjawisko "halo" zapowiada:
A | stabilizację pogody |
B | zanik opadów |
C | nadejście fronu ciepłego |
Pytanie 11 |
W ośrodku niżowym najsilniejszy wiatr występuje:
A | na obrzeżach układu |
B | w pobliżu centrum |
C | w połowie odległości między niżem a wyżem |
Pytanie 12 |
Ostrzeżenie Gale warning w komunikacie pogodowym oznacza wiatr:
A | 6-7 B |
B | 7-9 B |
C | 9-10 B |
Pytanie 13 |
Bryza nocna wieje:
A | od lądu do morza |
B | wzdłuż brzegu |
C | od morza do lądu |
Pytanie 14 |
Niże średnich szerokości na półkuli północnej najczęściej przemieszczają się:
A | z południa na północ |
B | z zachodu na wschód |
C | ze wschodu na zachód |
Pytanie 15 |
Główny wpływ na kierunek wiatru ma siła:
A | Coriolisa |
B | tarcia |
C | odśrodkowa |
Pytanie 16 |
W rejsie z Gdyni do Kłajpedy jacht żegluje po akwenie Bałtyku:
A | Centralnego |
B | Południowego |
C | Południowo - Wschodniego |
Pytanie 17 |
Jeżeli na półkuli N wiatr skręca w lewo, to centrum niżu znajduje się:
A | na zachód |
B | na północ |
C | na południe od obesrwatora |
Pytanie 18 |
Typową chmurą frontu ciepłego jest:
A | Cumulus (Cu) |
B | Cumulonimbus (Cb) |
C | Nimbostratus (Ns) |
Pytanie 19 |
W przypadku zauważenia dryfującej pławy należy nadać komunikat:
A | MAYDAY |
B | PANPAN |
C | SECURITE |
Pytanie 20 |
Jachtowa radiostacja VHF pracuje w systemie:
A | simpleks |
B | dupleks |
C | semisimpleks |
Pytanie 21 |
Transponder radarowy SART służy do:
A | wykrywania radarów innych statków |
B | nawigowania we mgle |
C | alarmowania w niebezpieczeństwie i lokalizacji rozbitków |
Pytanie 22 |
W przypadku akcji ratowniczej z udziałem helikoptera należy między innymi:
A | ustawić jacht na kursie z wiatrem |
B | wystrzelić 2 zielone rakiety |
C | uruchomić pławkę dymną |
Pytanie 23 |
Poszukiwaniem rozbitków i udzielaniem pomocy na morzu zajmuje się:
A | SAR |
B | PRO |
C | IMO |
Pytanie 24 |
Zamierzone wyrzucenie jachtu na brzeg to:
A | sztrandowanie |
B | trymowanie |
C | broaching |
Pytanie 25 |
W czasie ewakuacji załogi do tratwy ratunkowej radiopławę EPIRB należy:
A | uruchomić i zabrać ze sobą |
B | uruchomić i przywiązać do jachtu |
C | zabrać ze sobą i czekać z uruchomieniem na sygnał służb ratowniczych |
Pytanie 26 |
Alarm łodziowy może ogłosić:
A | każdy członek załogi, który zauważy niebezpieczeństwo |
B | wyłącznie kapitan jachtu |
C | kapitan po naradzie z załogą |
Pytanie 27 |
Jacht płynący pod żaglami i na silniku w ciągu dnia powinien nosić:
A | czarny walec |
B | czarną kulę |
C | czarny stożek wierzchołkiem do dołu |
Pytanie 28 |
Sygnał dźwiękowy „jeden długi” w warunkach ograniczonej widzialności nadaje statek o napędzie mechanicznym:
A | w drodze posuwający się po wodzie |
B | stojący na kotwicy |
C | w drodze nie posuwający się po wodzie |
Pytanie 29 |
Znak w postaci dwóch czarnych stożków skierowanych wierzchołami do siebie nosi statek:
A | zajęty połowem |
B | stojący na mieliźnie |
C | nieodpowiadający za swoje ruchy |
Pytanie 30 |
Sygnał dźwiekowy „dwa długie, dwa krótkie” na torze nadany na torze wodnym oznacza:
A | mam zamiar wyprzedzać z twojej prawej burty |
B | moja maszyna pracuje wstecz |
C | mam zamiar wyprzedzać z twojej lewej burty |
Pytanie 31 |
Statek żaglowy ustępuje z drogi zawsze statkowi:
A | wyprzedzanemu |
B | o napędzie mechanicznym |
C | zajętemu połowem |
Pytanie 32 |
Przy ustalaniu szybkości bezpiecznej nalezy uwzględnić:
A | widzialność i natężenie ruchu |
B | odległość do portu schronienia |
C | przewidywany czas dotarcia do celu (ETA) |
Pytanie 33 |
Trzy lub cztery światła masztowe może nosić:
A | duży statek o napędzie mechanicznym |
B | statek zajęty holowaniem |
C | statek zajęty pracami hydrograficznymi |
Pytanie 34 |
W warunkach ograniczonej widzialności, po usłyszeniu sprzed trawersu sygnału mgłowego innego statku należy:
A | zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się |
B | skręcić w prawo |
C | nawiązać łączność ze statkiem idącym z naprzeciwka |
Pytanie 35 |
Każdy znak nawigacyjny ze znakiem szczytowym w postaci kuli:
A | można mijać dowolną burtą |
B | należy mijać lewą burtą |
C | nie można mijać prawą burtą |
Pytanie 36 |
Jacht idący kursem 270 pławę z znakiem szczytowym „dwa stożki wierzchołkami ku górze” powinien minąć burtą:
A | lewą |
B | prawą |
C | dowolną, byle w bezpiecznej odległości |
Pytanie 37 |
Jeżeli znaki nabieżnika nie znajdują się dokładnie jeden nad drugim, należy:
A | sterować w kierunku dolnego znaku |
B | sterować w kierunku górnego znaku |
C | utrzymywać kurs, aż znaki znajdą się poziomo jeden obok drugiego |
Pytanie 38 |
Podawany w pomocach nawigacyjnych "zasięg nominalny światła" uwzględnia:
A | krzywiznę Ziemi i średnią refrakcję |
B | natężenie źródła światła i przeciętną przejrzystość atmosfery 10 mil morskich |
C | wysokość źródła światła i obserwatora nad poziomem morza |
Pytanie 39 |
Światło Fl (2) w systemie IALA ma znak:
A | odosobnionego niebezpieczeństwa |
B | bezpiecznej wody |
C | specjalny |
Pytanie 40 |
Na akwenach niepływowych zerem mapy jest najczęściej:
A | średnia niska woda |
B | średni poziom morza (MSL) |
C | średnia wysoka woda |
Pytanie 41 |
Niższe od zwykłego ciśnienie:
A | obniża poziom wody |
B | podnosi poziom wody |
C | nie ma wpływu na poziom wody |
Pytanie 42 |
Liczba podkreślona na mapie, np. 2 oznacza:
A | wysokość wynurzenia ponad zero mapy |
B | głębokość uzyskaną przez trałowanie |
C | sondowanie bez dna |
Pytanie 43 |
Kolorem zielonym na mapie Admiraicji Brytyjskiej oznacza się:
A | wodę płytką |
B | mielizny |
C | osuchy |
Pytanie 44 |
W rzucie Merkatora:
A | równoleżniki są liniami krzywymi |
B | południki są równoległe do siebie |
C | loksodroma jest linią krzywą |
Pytanie 45 |
Mapy obszarów podbiegunowych oraz plany portów wykonuje się w rzucie:
A | stereometrycznym |
B | Merkatora |
C | gnomonicznym |
Pytanie 46 |
Porty dołączone (secondary ports) to porty:
A | położone w pobliżu portów zasadniczych (standart ports) |
B | o takiej samej lub bardzo zbliżonej charakterystyce pływu jak port zasadniczy (standard port) |
C | mniejsze o indywidualnej charakterystyce pływu |
Pytanie 47 |
Parametr COG na wyświetlaczu urządzenia nawigacji satelitarnej oznacza:
A | prędkość względem dna |
B | kąt drogi nad dnem |
C | namiar na punkt drogi (WPT) |
Pytanie 48 |
Błąd zejścia z kursu jest oznaczony w urządzeniu GPS skrótem:
A | XTE |
B | ETA |
C | SOG |
Pytanie 49 |
Poprawka na wiatr (pw) nie zależy od:
A | kursu kompasowego |
B | kształtu podwodnej części kadłuba |
C | wielkości fali |
Pytanie 50 |
Na akwenach pływowych najsilniejszy prąd występuje przy pływie:
A | syzygijnym |
B | mieszanym |
C | kwadraturowym |
Pytanie 51 |
Kształt koła ma linia pozycyjna z:
A | namiaru |
B | podwójnego kąta kursowego |
C | kąta pionowego |
Pytanie 52 |
Pozycja prawdopodobna powstaje z połączenia:
A | pozycji zliczonej i obserwowanej |
B | dwóch linii pozycyjnych |
C | jednej linii pozycyjnej i pozycji zliczonej |
Pytanie 53 |
Jeżeli nie udaje się zidentyfikować świateł wejściowych portu w nocy:
A | należy natychmiast zawrócić na pełne morze |
B | można kontynuować wchodzenie wyłącznie na podstawie mapy elektronicznej |
C | należy poczekać z wchodzeniem do świtu |
Pytanie 54 |
Wejście w sztormowym wietrze do polskich portów otwartego morza jest ryzykowne ze względu na:
A | kierunek wiatru (NW) i konfigurację dna |
B | kształt falochronów |
C | administracyjny zakaz ruchu statków żaglowych przy wietrze powyżej 6 B |
Pytanie 55 |
Przed wyjściem z portu wskazane jest zaopatrzenie się w pomoce nawigacyjne na wejście do:
A | portu docelowego i przynajmniej jednego awaryjnego portu schronienia |
B | jak największej liczby portów w pobliżu planowanej trasy |
C | portu docelowego i dwóch portów dodatkowych |
Pytanie 56 |
Jacht żaglowy zbliżający się w nocy do systemu rozgraniczenia ruchu (TSS) powinien:
A | natychmiast zawrócić |
B | zachowując wzmożoną ostrożność przeciąć tor pod kątem prostym |
C | nawigować środkiem toru |
Pytanie 57 |
Na 2 godziny przed planowanym wejściem do ruchliwego portu pojawiła sie gęsta mgła. Na jachcie stojącym na torze wodnym nie ma radaru ani systemu AIS. W tej sytuacji skipper:
A | może kontynuować wejście do portu |
B | powinien poczekać na poprawę widoczności |
C | powinien jak najszybciej opuścić tor i czekać na poprawę widoczności |
Pytanie 58 |
Aby zwiększyć wybrzuszenie grotżagla należy:
A | wyluzować obciągacz bomu i topenantę |
B | wybrać szot i przesunąć do diametralnej prowadnicę szotów |
C | wyluzować szot i obciągacz, wybrać topenantę |
Pytanie 59 |
Żagiel uszyty jest z brytów w celu zapewnienia mu:
A | odpowiedniej wytrzymałości |
B | właściwego kształtu |
C | odporności na promieniowanie ultrafioletowe |
Pytanie 60 |
Prawidłowo prowadzony szot foka powinien być przedłużeniem:
A | dwusiecznej rogu szotowego |
B | środkowej rogu halsowego |
C | prostopadłej do liku przedniego |
Pytanie 61 |
Grot sztormowy, to:
A | apsel |
B | topsel |
C | trajsel |
Pytanie 62 |
Prowadnica szotów grota służy do:
A | ułatwienia refowania |
B | regulacji profilu żagla |
C | zapobiegania niekontrolowanym zwrotom przez sztag |
Pytanie 63 |
Refowanie grota na refsejzingi należy zacząć od naciągu:
A | refszkentli |
B | refhalsu |
C | piewrszego refsejzingu |
Pytanie 64 |
Po zakończeniu gotowania na kuchence gazowej należy:
A | zakręcić zawór na butli, a następnie na kuchence |
B | zamknąć zawór kuchenki |
C | zakręcić zawór za kuchenką, a potem butlę |
Pytanie 65 |
Podczas akcji ratunkowej linę opuszczoną z helikoptera należy:
A | zaknagować na dziobie |
B | po uziemieniu trzymać w rękach |
C | obłożyć na kabestanie |
Pytanie 66 |
Do obsługi radiostacji VHF na jachcie wymagane jest posiadanie:
A | patentu żeglarskiego |
B | licencji radiooperatora SRC lub LRC |
C | świadectwa STCW |
Pytanie 67 |
Funkcja DSC w radiotelefonie służy przede wszystkim do:
A | automatycznego alarmowania w niebezpieczeństwie |
B | nawiązywania łączności statek - brzeg |
C | nadawania Morskich Komunikatów Bezpieczeństwa (MSI) |
Pytanie 68 |
Ostrzeżenia meteorologiczne i prognozy pogody poprzedzone są sygnałem:
A | MAYDAY |
B | PAN PAN |
C | SECURITE |
Pytanie 69 |
W przypadku niezamierzonego uruchomienia radiopławy EPIRB należy:
A | natychmiast wyłączyć radiopławę i powiadomić stację brzegową |
B | uruchomić odbiornik systemu NAVTEX |
C | skierować się do najbliższego portu |
Pytanie 70 |
Zasięg radiostacji VHF zależy głównie od:
A | mocy nadawania |
B | wysokości anteny |
C | pory doby |
Pytanie 71 |
Przed ewakuacją do tratwy ratunkowej należy przede wszystkim:
A | zabrać dziennik jachtowy i dikumenty załogi |
B | nadać przed radio sygnał MAYDAY |
C | zażyć tabletki na chorobę morską |
Pytanie 72 |
W przypadku alarmu Człowiek za burtą należy:
A | wystrzelić zielone rakiety |
B | uruchomić radiopławę |
C | nacisnąć przycisk MOB na odbiorniku GPS i DISTRESS na VHF |
Pytanie 73 |
Podział załogi na wachty wprowadza się ze względu na:
A | obowiązujące przepisy |
B | konieczność odpoczynku kapitana podczas dłuższego przejścia |
C | sprawiedliwy podział obowiązków w załodze |
Pytanie 74 |
W przypadku holowania ratowniczego lina holownicza powinna być zamocowana:
A | do knagi |
B | sztormrelingu |
C | najmocniejszego elementu konstrukcyjnego jachtu (maszt, winda kotwiczna) lub opasywać cały kadłub |
Pytanie 75 |
Pierwszeństwo w potwierdzniu odbioru komunikatu MAYDAY ma:
A | jednostka SAR |
B | stacja brzegowa |
C | statek znajdujący się najbliżej stacji wywołującej |
Gdy skończysz , kliknij przycisk poniżej. Wszelkie pytania , które nie zostały ukończone będą oznaczone jako błędne.
Wyniki
Jest jeszcze 75 pytań do końca.
Ukończono
pytania
pytanie
Uzyskano
Poprawnie
Źle
Poprawnie - COMBO
Quiz nie został ukończony. Jeśli wyjdziesz z tej strony , Twoje postępy zostaną utracone.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Wskazówka
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Wszystko zrobione
Potrzebujesz więcej praktyki !
Próbuj dalej !
Nieźle !
Dobra robota !
Perfekcyjnie !
Test na patent jachtowy Sternik Morski 2
Test na patent Jachtowy Sternik Morski zawiera 75 pytań. Na każde istnieje tylko jedna prawidłowa odpowiedź. warunkiem zaliczenia testu jest podanie co najmniej 65 poprawnych odpowiedzi.
Test na patent jachtowy Sternik Morski został opracowany zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Sportu z 9 kwietnia 2013 roku w sprawie uprawiania turystyki wodnej.
Egzamin teoretyczny na stopień sternika morskiego trwa 120 minut i poza testem obejmuje osobne zadanie z nawigacji.
Start
Gratulacje - ukończyłeś quiz "Test na patent jachtowy Sternik Morski 2".
Twoje punkty to : %%SCORE%% z %%TOTAL%%.
Twoja skuteczność została oceniona na "%%RATING%%".
Twoje odpowiedzi są podświetlone poniżej.
Pytanie 1 |
Część masztu od pięty do salingu, to:


A | kolumna |
B | stenga |
C | bramstenga |
Pytanie 2 |
Poprzeczka na maszcie służąca do rozpierania lin takielunku stałego, to:


A | rajsbelka |
B | kotbelka |
C | saling |
Pytanie 3 |
Biały żagiel widoczny na zdjęciu nosi nazwę:


A | latacz |
B | latawica |
C | topsel |
Pytanie 4 |
Jacht widoczny na zdjęciu otaklowany jest jako:


A | slup |
B | sluter |
C | kuter gaflowy |
Pytanie 5 |
Na rysunku przedstawione jest ożaglowanie:

A | łacińskie |
B | bermudzkie |
C | gaflowe |
Pytanie 6 |
Ukośna belka w górnej części żagla widoczna na zdjęciu nosi nazwę:


A | gafel |
B | rozprze |
C | rozpierak |
Pytanie 7 |
Żaglowiec widoczny na zdjęciu otaklowany jest jako:


A | bryg |
B | szkuner |
C | kecz |
Pytanie 8 |
Tylny żagiel jachtu widocznego na rysunku, to:


A | bezan |
B | bonawentura |
C | achtersztaksel |
Pytanie 9 |
Żaglowiec na zdjęciu jest przykładem:


A | fregaty |
B | barku |
C | barkentyny |
Pytanie 10 |
Pozioma belka wystająca przed dziób, to:


A | wystrzał |
B | aflaston |
C | bukszpryt |
Pytanie 11 |
Element oznaczony jako "3" na rysunku nosi nazwę:


A | lik |
B | pik |
C | wik |
Pytanie 12 |
Jednostka widoczna na zdjęciu, to:


A | proa |
B | katamaran |
C | trimaran |
Pytanie 13 |
Ruchowi jachtu wstecz zapobiega:

A | cuma dziobowa i szpring dziobowy |
B | szpring dziobowy i cuma rufowa |
C | szpring rufowy i cuma dziobowa |
Pytanie 14 |
Sposób zamocowania liny cumowniczej widoczny na zdjęciu określa się jako:


A | "na biegowo" |
B | "tymczasem" |
C | "nieudolnie" |
Pytanie 15 |
Jachtem ze śrubą lewoskrętną łatwiej cumować do nabrzeża burtą:


A | prawą |
B | lewą |
C | skrętność śruby nie ma znaczenia |
Pytanie 16 |
Widoczny na rysunku manewr określany jest jako:


A | zacieśniona cyrkulacja |
B | zawracanie na trzy |
C | gracki królewicz |
Pytanie 17 |
Jacht widoczny na zdjęciu wyposażony jest w śrubę:


A | lewoskrętną |
B | prawoskrętną |
C | nastawną |
Pytanie 18 |
Ciężarek opuszczany na łańcuchu kotwicznym w celu dodatkowego obciążenia kotwicy, to:


A | ołowianka |
B | prosiak |
C | słonik |
Pytanie 19 |
Element oznaczony na rysunku jako "8", to:


A | cunningham |
B | szotring |
C | obciągacz bomu |
Pytanie 20 |
Na jachcie dwumasztowym idącym bajdewindem następuje nadmierny przechył. W pierwszej kolejności należy zarefować:


A | genuę |
B | sztaksle |
C | bezan lub grot |
Pytanie 21 |
Przed uruchomieniem silnika wysokoprężnego należy:


A | odkręcić zawór paliwa i włączyć bieg naprzód |
B | sprawdzić poziom oleju w silniku i przekładni, ustawić manetkę w pozycji "luz" |
C | wyłączyć główny bezpiecznik prądu i włączyć starter |
Pytanie 22 |
Czerwony przycisk na manetce służy do:


A | awaryjnego wyłączenia silnika |
B | uruchomienia silnika przy słabych akumulatorach |
C | wysprzęglania wału |
Pytanie 23 |
Widoczne na zdjęciu okucie, przez które przechodzą liny cumownicze, to:


A | kluza |
B | półkluza |
C | kipa |
Pytanie 24 |
Poziom oleju w silniku powinien być:


A | blisko "max", ale go nie przekraczać |
B | dokładnie w połowie dystansu "min" i "max" |
C | zawsze powyżej "max" |
Pytanie 25 |
Widoczny na zdjęciu element jest ważnym elementem układu:


A | zasilania silnika |
B | ładowania baterii |
C | chłodzenia silnika |
Pytanie 26 |
Parametr "Lc" określa:


A | szerokość całkowitą |
B | wysokość kadłuba |
C | długość całkowitą |
Pytanie 27 |
Jacht typu kecz idzie półwiatrem lewego halsu. Nadmierne wybranie bezana spowoduje:


A | skręt w prawo |
B | zwiększenie prędkości |
C | ostrzenie |
Pytanie 28 |
Jacht żaglowy używający jednocześnie napędu mechanicznego w świetle przepisów jest:


A | statkiem o napędzie mechanicznym |
B | jednostką motorowo-żaglową |
C | jachtem żaglowym |
Pytanie 29 |
Przepisy dotyczące zapobiegania zderzeniom na morzu, to w sktócie:
A | MPZZM |
B | MPZMM |
C | MPDM |
Pytanie 30 |
Jacht pod żaglami idący torem wodnym spotyka statek o napędzie mechanicznym. Z drogi powinien ustąpić:


5
A | statek o napędzie mechanicznym |
B | jacht pod żaglami |
C | obydwie jednostki powinny zmienić kurs w prawo |
Pytanie 31 |
Znak dzienny "kula-romb-kula"podnosi statek:


A | stojący na kotwicy |
B | nieodpowiadający za swoje ruchy |
C | o ograniczonej zdolności manewrowej |
Pytanie 32 |
Światła dodatkowe "czerwone-zielone" widoczne dookoła widnokręgu może nosić statek w drodze:


A | pod żaglami |
B | pod żaglami o długości powyżej 50 m |
C | idący pod żaglami i na silniku |
Pytanie 33 |
Jacht pod żaglami podnosi widoczny na rysunku znak, jeżeli:


A | płynie z prędkością powyżej 7 węzłów |
B | ma długość poniżej 7 metrów |
C | używa jednocześnie napędu mechanicznego |
Pytanie 34 |
Widoczne na ilustracji światła pokazuje statek:


A | stojący na mieliźnie |
B | nie odpowiadający za swoje ruchy |
C | ograniczony swoim zanurzeniem |
Pytanie 35 |
Jacht żaglowy w warunkach ograniczonej widzialności powinien nadawać sygnał dźwiękowy:


A | "jeden długi" |
B | "dwa długie" |
C | "długi, dwa krótkie" |
Pytanie 36 |
Flaga widoczna poniżej oznacza:

A | mam nurka pod wodą i nie zawaham się go użyć |
B | co ma wisieć nie utonie |
C | mam pilota na pokładzie |
Pytanie 37 |
Jacht idący kursem 090 spotyka na kursie znak widoczny na zdjęciu. Pławę należy minąć burtą:


A | lewą |
B | prawą |
C | dowolną |
Pytanie 38 |
Zdublowane zielone pławy oznaczają:


A | ostry zakręt w prawo |
B | ostry zakręt w lewo |
C | nowy znak prawej strony toru |
Pytanie 39 |
Pława widoczna na zdjęciu oznacza:


A | lewą stronę toru w "Regionie B" |
B | prawą stronę toru w "Regionie A" |
C | "nowe niebezpieczeństwo" |
Pytanie 40 |
Jakie światło pokazuje stawa widoczna na zdjęciu:


A | Q (3) |
B | Q (9) + LFl |
C | Fl (2) |
Pytanie 41 |
Jacht idący do polskiego portu napotyka pławę widoczną na zdjęciu. Powinien minąć ją:


A | lewą burtą |
B | prawą burtą |
C | dowolną burtą |
Pytanie 42 |
"Warkocz" widoczny za pławą wskazuje na:


A | obecność mielizny |
B | przypływ |
C | występowanie prądu pływowego |
Pytanie 43 |
Widoczny na zdjęciu jacht motorowy mija zieloną pławę z niewłaściwej strony. Oznacza to, że:


A | wychodzi z portu w "Regionie A" IALA |
B | wchodzi do portu w "Regionie A" IALA |
C | wchodzi do portu w "Regionie B" IALA |
Pytanie 44 |
Jacht POGROMCA MIELIZN zakotwiczył w pobliżu portu Victoria. O godzinie 1735 wystąpiła wysoka woda, HW = 5,8 m. Głębokość zmierzona w tym czasie sondą ołowianką wskazała 9,3 m. Zero mapy w tym miejscu, to:


A | 15,1 m |
B | -3,5 |
C | 3,5 |
Pytanie 45 |
Deklinacja w miejscu róży deklinacyjnej w roku 2015 wynosiła:

A | +4 |
B | -4,5 |
C | -3 |
Pytanie 46 |
Kolorem zielonym oznaczony jest na mapach Admiralicji Brytyjskiej:


A | ląd |
B | osuch |
C | tor głębokowodny |
Pytanie 47 |
Jacht ZAGUBIONY NAWIGATOR żeglował 12 czerwca 2020 roku w pobliżu koła deklinacyjnego zamieszczonego poniżej. Z jachtu idącego KK 140 wykonano na znak "Kopa siana" namiar kompasowy NK=030. Namiar rzeczywisty (NR) wynosi:




A | 039 |
B | 021 |
C | 033 |
Pytanie 48 |
Jacht ODNALEŹĆ WŁAŚCIWY KURS żeglował w południe 13 marca (piątek) 2020 w pobliżu koła deklinacyjnego zamieszczonego poniżej. Przy wietrze NW 3-4 B sterowano kursem kompasowym KK=250. Jaki był kąt drogi (KD), jeżeli poprawka na wiatr /pw/ wynosi 5 stopni?




A | 256 |
B | 262 |
C | 246 |
Pytanie 49 |
Jaki jest rzeczywisty zasięg widoczności światła latarni, jeżeli aktualna widzialność pozioma wynosi 10 mil morskich?


A | 22 mile |
B | 87 mil |
C | poniżej 22 mil |
Pytanie 50 |
Przyrząd do pomiaru prędkości wiatru, to:


A | andropauzer |
B | anemometr |
C | aneroid |
Pytanie 51 |
Wskazanej na wiatromierzu prędkości wiatru odpowiada stopień skali Beauforta:


A | 3 |
B | 4 |
C | 5 |
Pytanie 52 |
Polska prognoza pogody nadana przez radio zawiera ostrzeżenie. Na wymienionym akwenie należy spodziewać się wiatru o sile:
"OSTRZEŻENIE PRZED SILNYM WIATREM NA BAŁTYK POŁUDNIOWY, ZATOKĘ POMORSKĄ"
"OSTRZEŻENIE PRZED SILNYM WIATREM NA BAŁTYK POŁUDNIOWY, ZATOKĘ POMORSKĄ"
A | 5-6 |
B | 6-7 |
C | 7-8 B |
Pytanie 53 |
Prędkość wiatru rośnie:


A | w miarę zbliżania się do centrum wyżu |
B | wraz z oddalaniem się od centrum niżu |
C | wraz ze zbliżaniem się do centrum niżu |
Pytanie 54 |
Duże zagęszczenie izobar świadczy o:


A | wyjątkowo dużej sile Coriolisa |
B | globalnym ociepleniu klimatu |
C | dużym gradiencie poziomym |
Pytanie 55 |
Jacht ONE WAY TICKET przygotowuje się do wyjście z Kołobrzegu z zamiarem dotarcia na Bornholm. Na wyjściu wiatr S-SW 4 B. Jakich zmian wiatru należy spodziewać się w miarę oddalania się od polskiego wybrzeża?


j
A | skręt w lewo i osłabnięcie |
B | skręt w lewo i wzrost siły |
C | tężenie i przechodzenie na W-NW |
Pytanie 56 |
Prognoza pogody w postaci skompresowanego pliku opracowanego w centrum obliczeniowym na podstawie danych z satelitów, to:


A | NAVTEX |
B | SIMPLEX |
C | GRIB |
Pytanie 57 |
Jachtową radiostację VHF z przystawką DSC może obsługiwać:


A | każdy członek załogi |
B | operator VHF |
C | radiooperator SRC |
Pytanie 58 |
Przystawka DSC (Cyfrowe Wywołanie Selektywne) służy do:


h
A | wzmocnienia zasięgu radiostacji |
B | automatycznego wzywania pomocy |
C | automatycznego wywoływania abonentów sieci GSM |
Pytanie 59 |
System NAVTEX służy do:


A | automatycznego alarmowania w niebezpieczeństwie |
B | automatycznego nawiązywania łączności w relacji statek-brzeg |
C | rozgłaszania Morskich Informacji Bezpieczeństwa (MSI) przez stacje nadbrzeżne |
Pytanie 60 |
Transponder radarowy SART, to urządzenie służące do:


A | odbierania Morskich Informacji Bezpieczeństwa (MSI) |
B | ostrzegania o radarach policji i Straży Wybrzeża |
C | wzywania pomocy i lokalizacji miejsca katastrofy |
Pytanie 61 |
Oczekując na ewakuację załogi przez helikopter należy ustawić jacht na kursie:


A | bajdewind |
B | fordewind |
C | półwiatr |
Pytanie 62 |
Linę opuszczoną ze śmigłowca należy:


A | uziemić |
B | zamocować, np. do knagi |
C | zamocować i przygotować jacht do holowania |
Pytanie 63 |
Przed ewakuacją z jachtu do tratwy ratunkowej należy:


A | wysłać sygnał PAN PAN |
B | przygotować do ewakuacji dziennik jachtowy |
C | nadać sygnały DISTRESS, MAYDAY, uruchomić EPIRB, zażyć tabletki na chorobę morską |
Pytanie 64 |
W przypadku pożaru jachtu tratwę ratunkową należy uruchomić:


A | po nawietrznej lub za rufą |
B | po zawietrznej |
C | burta nie ma znaczenia |
Pytanie 65 |
Obniżenie środka ożaglowania i zmniejszenie przechyłu zapewnia grot refowany:


A | w maszcie |
B | na refsejzingi |
C | sposób refowania żagla nie ma wpływu na położenie środka ożaglowania |
Pytanie 66 |
Na zakotwiczonym jachcie odczuwany jest wiatr:


A | rzeczywisty |
B | własny |
C | pozorny |
Pytanie 67 |
Żagiel na achtersztagu postawiony na jachcie, który stoi na kotwicy:


A | osłania przed promieniami słońca |
B | oznacza dobry nastrój kapitana |
C | ułatwia ustawienie jachtu dziobem pod wiatr |
Pytanie 68 |
Na jachcie typu kecz idącym na żaglach banderę stawia się na:


A | grotmaszcie |
B | bezanmaszcie |
C | fagsztoku |
Pytanie 69 |
Jacht GRZECZNY JAN wchodzi do portu Gdańsk i mija pomnik Westerplatte. Zgodnie z etykietą:


A | kapitan i załoga wznoszą okolicznościowy toast |
B | syrena jachtowa nadaje jeden długi dźwięk |
C | załoga staje w paradzie na burcie, a bandera oddaje salut |
Pytanie 70 |
Polski jacht wpływa do niemieckiego portu. Gdzie należy podnieść banderę odwiedzanego państwa:


A | pod prawym salingiem grotmasztu |
B | na topie bezanmasztu |
C | na nabrzeżu przed jachtem z napisem "HERZLICH WILKOMMEN! |
Pytanie 71 |
Mała gala flagowa stawiana jest od:


A | dziobu do rufy |
B | rufy do dziobu |
C | prawej na lewą burtę |
Pytanie 72 |
Przed wyjściem z portu, kapitan powinien:


A | określić port docelowy i zaplanować trasę na mapie |
B | zwiększyć polisę ubezpieczenia na życie |
C | pożegnać się z rodziną i bliskimi (przyjaciółkami) |
Pytanie 73 |
Planując rejs, kapitan powinien uwzględnić przede wszystkim:


A | oczekiwania armatora i potrzeby załogi |
B | prognozy pogody, możliwości jachtu, załogi oraz własne |
C | jak najszybsze osiągnięcie portu docelowego |
Pytanie 74 |
W czasie podróży po morzu prognoza pogody powinna być aktualizowana:


A | jak najczęściej |
B | raz na dobę |
C | zależnie od warunków na trasie |
Pytanie 75 |
Podstawowym warunkiem udanego rejsu jest:


A | bezpieczeństwo załogi i jachtu |
B | realizacja zaplanowanej trasy |
C | wykonanie planu przed terminem i premia dla skipera |
Gdy skończysz , kliknij przycisk poniżej. Wszelkie pytania , które nie zostały ukończone będą oznaczone jako błędne.
Wyniki
Jest jeszcze 75 pytań do końca.
← |
Lista |
→ |
Powrót
Przyciemnione pytania są ukończone.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | 32 | 33 | 34 | 35 |
36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
41 | 42 | 43 | 44 | 45 |
46 | 47 | 48 | 49 | 50 |
51 | 52 | 53 | 54 | 55 |
56 | 57 | 58 | 59 | 60 |
61 | 62 | 63 | 64 | 65 |
66 | 67 | 68 | 69 | 70 |
71 | 72 | 73 | 74 | 75 |
Koniec |
Powrót
Ukończono
pytania
pytanie
Uzyskano
Poprawnie
Źle
Poprawnie - COMBO
Quiz nie został ukończony. Jeśli wyjdziesz z tej strony , Twoje postępy zostaną utracone.
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
Wskazówka
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Wszystko zrobione
Potrzebujesz więcej praktyki !
Próbuj dalej !
Nieźle !
Dobra robota !
Perfekcyjnie !