Aktualne przepisy żeglarskie w Polsce
Gąszcz skomplikowanych przepisów oplatających polskie żeglarstwo wciąż stanowi barierę utrudniająca jego rozwój. Kolejne zmiany, zwykle liberalizacje, nie zawsze są spójne i dobrze przemyślane, jak choćby zniesienie egzaminu na stopień kapitana i nadawanie patentu na zasadzie „masz za staż”.
Dobrze jednak, że przez dłuższy czas nie nastąpiły żadne zmiany strukturalne, które całkowicie zmieniłyby istniejący od 2013 roku system.
W tej sytuacji Ministerstwo Cyfryzacji wychodząc na przeciw potrzebom żeglarzy zdezorientowanych nadmierną liczbą różnych regulacji ogłosiło Przewodnik dla żeglarzy i armatorów jachtów.
Jego najnowsza wersja zawiera zmiany związane z wejściem w życie 1 sierpnia 2020 roku Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie kwalifikacji i przeszkolenia członków załóg jachtów komercyjnych i warunków ich uzyskiwania.
Jeżeli masz wątpliwości, czy:
- musisz zarejestrować swój jacht?
- jacht śródlądowy musi mieć numer na żaglu?
- możesz pływać bez patentu po wodach morskich?
- ręczna „ukaefka” musi być zarejestrowana?
- jaka licencja uprawnia do obsługi radia na jachcie?
- patent kapitana jachtowego wystawiony przez PZŻ uprawnia do prowadzenia Zawiszy Czarnego?
- czy prywatny jacht musi być ubezpieczony?
Koniecznie zapoznaj się z treścią Przewodnika!